من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد

آیا شما ضرب و شتم سرطان کرده اید؟ رژیم پس از آن چگونه است؟

بعد از یک درمان کامل انکولوژیکی ، تنها نکته مطمئن این است که می خواهید سرطان را پشت سر بگذارید و هرچه سریعتر به یک زندگی روزمره برگردید. وضعیت رژیم در این زمان چیست و چگونه می تواند به کمترین احتمال ممکن برای عود بیماری کمک کند؟ همه اینها در مقاله بعد

چرا تغذیه بعد از سرطان مهم است؟
تغذیه بعد از سرطان زمینه ای نسبتاً جدید در زمینه تحقیق است. نگرانی اصلی افرادی که به این بیماری مبتلا شده اند عبارتند از:

احتمال عود را به حداقل برسانیداز متاستاز و سایر سرطان ها پیشگیری کنیدپیشگیری از بیماری های مزمن دیگر ، مانند بیماری های قلبی عروقی ، زیرا این افراد احتمال ابتلا به آنها را افزایش می دهد.
رژیم غذایی بعد از سرطان بر اساس سه پایه حفظ وزن سالم - فعالیت بدنی سیستمیک - گزینه های مناسب تغذیه ای است . هر سه مورد در پیشگیری ثانویه و کار هم افزایی ضروری هستند.

1. وزن سالم بدن را حفظ کنید
مشخص است که پیشگیری از ابتلا به سرطان اولیه و ثانویه باعث چاقی و اضافه وزن می شود. به نظر می رسد چاقی با افزایش احتمال عود مجدد سرطان پستان و احتمالاً سایر سرطان ها همراه است.

از طرف دیگر ، بسیاری از بیماران انکولوژی ، درمان خود را با وزن کمتری بدن ، اغلب سوء تغذیه و ضعیف انجام می دهند. در این حالت ، بازیابی وزن برای بازیابی وضعیت بدنی خوب ضروری است.

در هر صورت ، تغییر ناگهانی در وزن توصیه نمی شود. حتی در صورت کاهش وزن ، این کار باید با سرعتی آهسته انجام شود (0.5 تا 1 کیلوگرم در هفته) تا تهدیدی برای کامل بودن رژیم در مواد مغذی ایجاد نشود.

2. نقش فعالیت بدنی
فعالیت بدنی به دلیل فواید آن برای افراد پس از سرطان بسیار مورد مطالعه قرار گرفته است و اکنون مشخص است که افرادی که مرتباً ورزش می کنند نسبت به افرادی که این کار را انجام نمی دهند عود مجدد دارند. متاآنالیز مربوطه نشان داده است که ورزش منظم می تواند خطر عود 24٪ و خطر مرگ و میر ناشی از هر بیماری را 41٪ کاهش دهد. چنین نتایج برای انواع مختلفی از سرطان مانند سرطان سینه ، پروستات ، روده بزرگ و تخمدان یافت شده است.

به نظر می رسد ورزش به بهبود توانایی قلبی و تنفسی ، قدرت عضلانی ، آمادگی جسمی ، خستگی ، اضطراب ، افسردگی ، عزت نفس و خوشبختی افرادی که مبتلا به سرطان هستند ، کمک می کند و همه اینها به کیفیت بالاتر کمک می کند. زو

اگر فرد از محدودیت های احتمالی آگاه باشد (به عنوان مثال اجتناب از سالن های بدنسازی به دلایل بهداشتی در بیماران دارای نقص ایمنی) ، توصیه ها مشابه با توصیه های عمومی است و حداقل 150 دقیقه با شدت متوسط ​​یا 75 دقیقه ورزش هوازی با شدت بالا در هفته پیشنهاد می کند. پراکنده در طول هفته. ورزش بیش از حد ممکن است مزایای بیشتری به همراه آورد.

3. رژیم غذایی بعد از سرطان
به طور کلی ، این ایده خوبی است که این موضوع را در خاطر داشته باشید:

رژیم غذایی بعد از سرطان با توصیه‌های مربوط به پیشگیری از سرطان در جمعیت عمومی تفاوت معنی‌داری ندارد (برای جزئیات بیشتر به زیر مراجعه کنید). این به معنای عملی به این معنی است که رژیم غذایی فرد پس از درمان آنکولوژیک باید براساس تعادل و تنوع باشد ، بدون انتخاب های شدید رژیم غذایی .این مهم است که نه تنها به غذاهای فردی بلکه روی کیفیت کلی رژیم غذایی فرد توجه شود . این آسان به نظر می رسد ، اما اگر اطلاعات (غیر) ای راجع به این مسئله نه تنها از طریق اینترنت بلکه از طرف خود متخصصان بهداشت در نظر گرفته شود بسیار پیچیده تر است.
تاکنون به دلیل ماهیت بیماری نتایج مطالعات علمی ما مختلط بوده و تأیید روابط علی بین مصرف برخی غذاهای خاص و خطر عود بیماری دشوار است.

با این حال ، سازمان های جهانی در این مورد رژیم غذایی را بر اساس دستورالعمل های زیر پیشنهاد می کنند:

حداقل 5 میوه و سبزیجات در روز میل کنید
میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هایی هستند که به دلیل عملکرد "ضد سرطان" شناخته شده اند. منظور از "ضد سرطان" در اینجاست که این مواد با اکسیداسیون مبارزه می کنند ، یک فرآیند طبیعی است که در سلول های ما اتفاق می افتد و پیش ماده تخریب آنها و به تبع آن سرطان است.

علاوه بر این ، میوه و سبزیجات پایه و اساس یک رژیم گیاهی است که طبق ادبیات مربوطه از سرطان در برابر سرطان محافظت می کند.

حداقل 5 وعده را در روز انتخاب کنید ، با تأکید بر تنوع و رنگ!

گوشت قرمز و فرآوری شده را محدود کنید
اکنون به طور گسترده ای شناخته شده است که مصرف زیاد گوشت قرمز به ویژه کاهش سرما باعث افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان ها می شود. طبق توصیه سازمانهای جهانی ، مصرف چنین غذاهایی باید محدود شود (و به ترتیب اجتناب شود) و در هنگام پیشگیری ثانویه ، یعنی بعد از درمان موفقیت آمیز انکولوژیک.

سعی کنید مصرف گوشت قرمز خود را به یکبار در هفته محدود کنید و از کاهش سرماخوردگی تا حد ممکن خودداری کنید (بیکن ، بوقلمون و بریدگی مرغ ، سوسیس ، گوشت دودی و غیره). تا حد ممکن به رژیم گیاهخواری بپردازید.

کربوهیدراتهای پیچیده را ترجیح دهید و از قندهای اضافه شده خودداری کنید
به نظر نمی رسد خوردن قندهای ساده از آنجایی که با هایپرینسولینمی ، هایپرگلیسمی مزمن ، مقاومت به انسولین ، دیابت و چاقی همراه هستند ، مفید باشد و به نوبه خود شانس ابتلا به سرطان را بدتر می کند.

قندهای ساده نه تنها در شکر بلکه در همه آب میوه ها ، عسل و شیرین کننده ها ، نوشابه ها ، بسیاری از محصولات استاندارد و… یافت می شود. همچنین ، قندهای ساده البته در میوه ها و آب میوه های آنها یافت می شوند ، اما میوه های ما مواد مغذی بیشتری را ارائه می دهند و محدود کردن آنها توصیه نمی شود.

از طرف دیگر ، کربوهیدراتهای پیچیده در نانهای سبوس دار و محصولات ، سبزیجات و حبوبات یافت می شوند.

مصرف غلات سبوس دار همچنین باعث مصرف بیشتر فیبر از رژیم غذایی ما می شود که به نظر می رسد در مقابل برخی از انواع سرطان محافظت می کند و در عین حال به تنظیم قند خون نیز کمک می کند.

توجه: توصیه هایی برای مصرف فیبر بسته به نوع سرطان شما و جراحی احتمالی دستگاه گوارش ممکن است متفاوت باشد. برای دستورالعمل های تخصصی تر ، مناسب برای شرایط شما با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

چربی های با کیفیت خوب را انتخاب کنید
مانند جمعیت عمومی ، خوب است مقدار چربی اشباع موجود در کلیه محصولات حیوانی (گوشت ، لبنیات) و مهمتر از همه اسیدهای چرب ترانس موجود در کلیه محصولات نانوایی استاندارد و شیرینی پف دار ، در کوکی ها را تعدیل کنیم. و غذاهای سرخ شده تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد افزایش مصرف چربی های اشباع ممکن است خطر عود سرطان را افزایش دهد.

در عوض ، خوب است که آنها را با چربی های اشباع نشده جایگزین کنید ، که در آجیل ، روغن های گیاهی (در درجه اول در روغن زیتون) ، آووکادو و روغن ماهی وجود دارد.

جدول زیر را مشاهده کنید:

چربی های اشباع شده

محدود باشد

چربی ترانس

اجتناب کردن    
چربی های تلخ

ترجیح داده می شود
گوشت قرمز    کالاهای پخته شده استاندارد    روغن زیتون
مرغ    مارگارین های سخت    آجیل و خشکبار
محصولات لبنی         آووکادو
کره         روغن های ماهی و ماهی های چرب
نارگیل و محصولات آن           
 استفاده از "روش ظرف"
روش ظرف در اصل به توزیعی که ظرف ما باید برای بهترین تعادل ممکن داشته باشد اشاره دارد و این موارد زیر است:

ظرف توسط سبزیجات و سالاد اشغال می شودظرف ¼ حاوی غذاهای پروتئینی (گوشت ، مرغ ، ماهی ، تخم مرغ ، پنیر) به اندازه چربی اشباع شده است¼ ظرف حاوی غذاهای کربوهیدرات (سیب زمینی ، برنج ، ماکارونی ، نان و غیره) است که به طور ایده آل غلات کامل است
موارد فوق ، بصورت شماتیک ، ترازو را نشان می دهد که کامل مواد مغذی در هر یک از وعده های غذایی ما را فراهم می کند.

پارامترهای دیگری که نقش دارند
در مورد مکمل های رژیم غذایی چطور؟
تمام مطالعات مربوطه نشان می دهد که خوردن یک رژیم متعادل نسبت به استفاده از مکمل ها برتر است. دلیلش این است که مواد مغذی آنچه را که ما "عمل هم افزایی" بر روی غذا می نامیم وجود دارد ، یعنی آنها مکمل یکدیگر هستند و با هم همپوشانی دارند و در مقایسه با مصرف فردی آنها نتیجه بهتری می دهند.





تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.