من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد

تستوسترون و چاقی
طرح ریزی

 
در سالهای اخیر ، شیوع چاقی به طرز چشمگیری افزایش یافته است. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی ، بیش از 1.5 میلیارد نفر در حال حاضر اضافه وزن دارند و نزدیک به 200 میلیون مرد چاق هستند. به نظر می رسد چاقی خطر ابتلا به بیماری های مختلف مزمن مانند دیابت نوع 2 ، سندرم متابولیک و غیره را افزایش می دهد. علاوه بر این ، تخمین زده می شود که حدود 50٪ از مردان چاق ممکن است سطح تستوسترون پایین را تجربه کنند ، این به معنی تغییرات متابولیکی و قلبی عروقی است که می تواند کیفیت زندگی آنها را کاهش دهد.

سطح تستوسترون و چاقی
داده های اخیر از دو مطالعه بزرگ ، MassachusettsMaleAgingStudy و EuropeanMaleAgingStudy ، نشان داد که مردانی که شاخص توده بدنی بالاتری داشتند و دور کمر را افزایش می دهند یا دور باسن و باسن را نشان می دهند ، فارغ از دیگران ، سطح تستوسترون پایین دارند. نتایج مشابهی در یک مطالعه Nielsenetal دیگر یافت شد که از روشهای دقیق تری برای اندازه گیری چربی شکم استفاده می کرد. به ویژه ، محققان دریافتند که میزان چربی احشایی به طور معکوس با سطح تستوسترون کل و آزاد ارتباط دارد. علاوه بر کاهش سطح تستوسترون در مردان چاق ، محققان MassachusettsMaleAgingStudy دریافتند که مردانی که در ابتدا وزن طبیعی بدن داشتند اما در طی 9 سال از مطالعه چاق شدند ، کاهش قابل توجهی در سطح تستوسترون نشان دادند. علاوه بر این ، مشخص شد افرادی که از ابتدای مطالعه چاق بودند ، میزان قابل توجهی بالاتر از کاهش تستوسترون را داشتند. علاوه بر تحقیقات نشان می دهد که مردان چاق سطح تستوسترون پایینی دارند ، تحقیقات متعددی وجود دارد که نشان می دهد مردانی که در ابتدا سطح تستوسترون پایینی داشتند به مرور زمان سطح چاقی را افزایش دادند. از موارد فوق مشخص است که کل توده چربی و به ویژه چربی احشایی با کاهش تستوسترون در مردان همراه است.

آپنه خواب ، چاقی و سطح تستوسترون پایین
بسیاری از مکانیسم های پاتوفیزیولوژیک وجود دارد که به عنوان مسئول پایین بودن تستوسترون در چاقی از جمله مقاومت به انسولین ، تولید استروژن و غیره پیشنهاد شده است. از اهمیت ویژه ای برخوردار است به نقش آپنه خواب. مردان چاق ، به ویژه افراد دارای چربی احشایی بالا ، اغلب دچار سندرم انسداد خواب انسداد (SAID) می شوند که به نظر می رسد در کاهش چربی در کاهش تستوسترون نقش مستقیمی در چاقی دارند. در مردان سالم ترشح تستوسترون هنگام خواب بخصوص قبل از بیدار شدن بیشتر است. در مردانی که از SLE رنج می برند ، به دلیل اختلال خواب و هیپوکسی ، ترشح تستوسترون در هنگام خواب کاهش می یابد.

سطح تستوسترون پایین و اثرات سلامتی
تعداد زیادی از مطالعات نشان داده اند که سطح تستوسترون پایین با افزایش خطر ابتلا به سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 همراه است.این رابطه در مردان میانسال ، پیر و جوان بدون در نظر گرفتن ملیت و مسابقه بعلاوه ، مشخص شده است که سطح تستوسترون پایین با افزایش خطر ابتلا به تصلب شرایین ، سکته مغزی ، سکته مغزی ایسکمیک گذرا و میزان مرگ و میر بالاتر ، عمدتا به دلیل بیماری قلبی عروقی همراه است.

کاهش وزن و سطح تستوسترون
اگرچه داده های حاصل از مطالعات در مورد تأثیر کاهش وزن بر روی تستوسترون متناقض است ، اما بیشتر نشان می دهد که کاهش وزن قابل توجه منجر به بهبود ناهنجاری های هورمونی می شود. در یک مطالعه توسط Niskanenetal. مشخص شده است که در مردان چاق با افزایش چربی احشایی و سندرم متابولیک ، کاهش وزن ناگهانی با رژیم کم کالری و حفظ این کاهش 12 ماه ، منجر به افزایش چشمگیر سطح تستوسترون کل و آزاد شد. نتایج مشابهی در چندین مطالعه دیگر یافت شده است ، جایی که کاهش وزن از طریق جراحی چاقی ، کاهش رژیم غذایی کالری ، منجر به افزایش سطح تستوسترون کل در حدود 50٪ شد.

جایگزینی تستوسترون و چربی بدن
در مواردی که درمان جایگزینی تستوسترون برای مردانی که سطح پایینی داشتند اعمال می شود ، نتیجه آن بهبود ترکیب بدن بود. به طور خاص ، چربی احشایی کاهش یافته و توده بدنی افزایش یافته است ، در حالی که بیشتر بیماری های متابولیکی همزمان مانند مقاومت به انسولین و دیس لیپیدمی بهبود یافته اند.

در نتیجه…
داده های حاصل از مطالعات علمی نشان می دهد که مردان چاق ، به ویژه افرادی که چربی احشایی بالایی دارند ، سطح تستوسترون پایینی دارند. اگرچه ما نمی دانیم که سطح تستوسترون پایین باعث چاقی می شود یا اینکه چاقی منجر به کاهش تستوسترون می شود ، اما می دانیم که هر دو حالت عواقب منفی بر سلامتی دارند.









تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.