من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد

من تیروئید را برداشتم ، چه رژیمی را باید دنبال کنم؟
ایوانا ، 35 ساله

ایوانا با علائم خستگی ، مشکل در تنفس ، مشکل و درد هنگام بلع و خشن بودن صدا ، مطب پزشک خانواده خود را ملاقات کرد. در طی معاینه ، پزشک وی توده کوچکی در گلو یافت و او را به متخصص غدد ارجاع داد. پس از انجام یک سری آزمایشات ، او به بدخیمی در غده تیروئید خود تشخیص داده شد و مقرر شد آن را به طور کامل از بین ببرد. پس از تیروئیدکتومی که تحت آن قرار گرفت ، متخصص غدد او را برای تنظیم رژیم غذایی خود به همراه دارویی که مصرف می کرد ، به پزشک متخصص رژیم غذایی ارجاع داد.
فواید لبنیات چیست

ایوانا اظهار داشت که وی یک برنامه غذایی ناپایدار را دنبال می کند ، زیرا 2 سال گذشته در یک شرکت بزرگ چند ملیتی کار کرده است. او معمولاً صبحانه نمی خورد ، فقط قهوه فرانسه با شیر به محض اینکه بیدار می شود. هنگام ظهر معمولاً در هنگام استراحت ، او از سوپر مارکت در نزدیکی برخی از سالادها می خورد. او که اواخر بعد از ظهر به خانه برمی گردد ، معمولاً از آشپزی و سفارش پیتزا ، اسکواش یا همبرگر از بیرون خسته می شود. او ورزش نمی کند و از آنجا که کار در شغل فعلی خود را شروع کرده است ، حدود 15 کیلو به دست آورده است که این امر باعث می شود احساس بدی در زندگی روزمره خود داشته باشد. پایان،

در نگاه اول
با ارزیابی آنچه یانانا به ما گفت ، متوجه می شویم که او از رژیم متعادل پیروی نمی کند. به طور خاص:

او صبحانه مصرف نمی کنداو روزانه چند وعده غذایی می خورد که بسیار از هم فاصله دارند و سرشار از چربی و قند هستند که بسیاری از آنها حتی خارج از خانه هستند.عملی نیست
بنابراین ، نکات اصلی که ما باید به او کمک کنیم ، خوردن یک صبحانه متعادل ، توزیع وعده های غذایی کوچک و مکرر در طول روز ، کیفیت رژیم غذایی زیر ، فعالیت بدنی و کنترل وزن است. همیشه با توجه به مشکل تیروئیدش

نقش غده تیروئید چیست؟
قبل از شروع توصیه هایی که به Ioanna خواهیم کرد ، باید عملکرد و نقش غده تیروئید را بدانیم. تیروئید غده پروانه ای شکل با بالهای باز است که در جلوی گردن ، زیر سیب آدم قرار دارد. این هورمون هایی را ایجاد می کند که به تنظیم سوخت و ساز بدن کمک می کنند ، مانند ضربان قلب ، دمای بدن یا حتی میزان که ما کالری ها را می سوزانیم. هورمون های تولید شده T 3 ، T 4 و کلسی تونین هستند. T 3 و T 4 thyrormones به اصطلاح، به طور فعال در سوخت و ساز بدن نقش دارند، ترکیب که یک جزء ید کلیدی است. کلسیتونین در متابولیسم استخوان و متابولیسم کلسیم نقش دارد.

گره ها چیست؟
تیروئید می تواند یک یا چند گره ایجاد کند. گره ها تومورهای کوچکی هستند ، معمولاً خوش خیم هستند. اما در برخی موارد ، آنها می توانند بدخیم باشند و در این موارد لازم است غده تیروئید خارج شود. بنابراین ، ما اهمیت از بین بردن این غده را برای تنظیم متابولیسم و ​​وزن بدن در مورد یانانا می فهمیم.

تیروئیدکتومی: چه زمانی استفاده می شود؟
تیروئیدکتومی (یعنی برداشتن جزئی یا کلی تیروئید) برای درمان اختلالات تیروئید مانند بدخیمی (مانند مورد یانانا) ، گواتر (تورم خوش خیم غده) یا پرکاری تیروئید (افزایش فعالیت غده) استفاده می شود.

این یعنی چی؟
با توجه به تیروئیدکتومی کامل ، لازم است یونان (بر روی معده خالی) هورمونهای تیروئید روزانه و با صرفه جویی در زندگی (تیروکسین-T 4 ) مصرف کند تا بتواند عملکرد طبیعی قبلی غده تیروئید خود را جایگزین کند ، زیرا این هورمون ها به هیچ وجه تولید نمی شوند. بدنش. دوز دقیق بعد از آزمایشات منظم آزمایشگاهی توسط متخصص غدد وی تنظیم می شود. همچنین ممکن است مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین D برای مدتی ضروری باشد ، اما ممکن است شما نیاز به مصرف آن در حدود 1-2٪ از زندگی خود داشته باشید.

نیازهای غذایی فرد مبتلا به کم کاری تیروئید چیست؟
هنگامی که غده تیروئید برداشته شود ، اساساً فرد دچار کم کاری تیروئید می شود (اما بدون تولید همزمان مقدار کمی از هورمونهای تیروئید از غده ، زیرا قبلاً برداشته شده است). بنابراین ، نیازهای غذایی ایوانا بر این اساس تعیین می شود. به طور خاص:

کلسیم
مصرف غذاهای سرشار از کلسیم (به عنوان مثال لبنیات) یا مکمل های کلسیم می تواند بر جذب تیروکسین توسط بدن ما تأثیر بگذارد. بنابراین ، مصرف این مواد غذایی حداقل باید 4 ساعت از مصرف T 4 فاصله داشته باشد. بنابراین یونان باید صبح از خوردن شیر به قهوه خودداری کند ، زیرا مدت زمان مصرف او در مصرف تیروکسین کوتاه است. به طور مشابه، مکمل های کلسیم او طول می کشد باید حداقل 4 ساعت به دور از در نظر گرفتن T باشد 4 .

همچنین بخوانید: کلسیم ، نقش آن چیست و در کجا واقع شده است؟

اهن
مصرف مکمل های آهن می تواند جذب تیروکسین توسط بدن ما را کاهش دهد. بنابراین ، آنها باید حداقل 2 ساعت از T 4 فاصله داشته باشند . بنابراین ، در مورد Ioanna ، او باید حداقل 2 ساعت پس از مصرف T 4 مکمل های آهن مصرف کند .

thyroidis kai iodio

 
 
ید
در مورد ید ، در مورد تیروئیدکتومی توتال ، راهنمایی روشنی وجود ندارد ، مگر در مواردی که فرد تحت درمان با ید رادیواکتیو برای درمان سرطان تیروئید قرار دارد. در این حالت ، توصیه می شود میزان مصرف ید حدود 2 هفته قبل از شروع درمان محدود شود. تجویز اضافی ید در بقیه افراد با برداشتن تیروئید کامل لازم نیست ، زیرا تیروکسین قبلاً به عنوان دارو مصرف می شود.

سویا
سویا مانع جذب تیروکسین، بنابراین توصیه می شود برای جلوگیری از مصرف آن و یا حداقل به فواصل طولانی بین گرفتن T 4 و خوردن غذاهای مبتنی بر سویا.

همچنین بخوانید: سویا ، ارزش غذایی آن چیست؟

سبزیجات ترد یا خرد شده
اگرچه در مورد مبتلایان به اختلالات تیروئید ، هنگام خوردن سبزیجات زغال اخته خام (مثل کلم بروکلی ، گل کلم ، کلم ، کلم بروکسل ، آرگولا ، تربچه) ، احتیاط لازم است.

افزایش وزن بعد از تیروئیدکتومی
ایانا به دلیل رژیم نامتوازن و سبک زندگی بی تحرک در سالهای اخیر وزن پیدا کرده است. در بسیاری از موارد از بین بردن کامل تیروئید ، احتمال افزایش وزن وجود دارد ، اما این لزوماً قطعی نیست. افزایش وزن ممکن است به دلیل رعایت نادرست داروها رخ دهد. در هر صورت ، کاهش وزن تدریجی توسط ایوانا به دنبال نکات زیر توصیه می شود:

در طول روز وعده های غذایی کوچک و مکرر مصرف کنید
یانانا باید حداقل 3 وعده اصلی غذایی (صبحانه ، ناهار ، شام) و 2-3 وعده غذایی کوچک واسطه ای (عنوان ، بعد از ظهر و یا قبل از خواب) را که سرشار از کربوهیدراتهای پیچیده و کم چربی ، نمک و شکر است ، میل کند. به این ترتیب با توجه به افزایش احساس گرسنگی ، می توانید سطح کالری مورد نیاز خود را در طول روز تنظیم کرده و از جلوگیری از مصرف بیش از حد ، به خصوص در شب ، جلوگیری کنید.

مصرف صبحانه متعادل
صبحانه یک وعده غذایی بسیار مهم است - می تواند روز شما را بخوبی رقم زده یا از بین ببرد و می تواند به شما در کنترل گرسنگی کمک کند. بنابراین ما به ماریا توصیه می کنیم که صبحانه را در رژیم غذایی خود بگذارد (حداقل نیم ساعت بعد از مصرف تیروکسین) را ترک کند ، تصمیم به مصرف سبوسجات کامل نشاسته ، میوه ، تخم مرغ و غذاهای لبنی (به عنوان مثال شیر). ، ماست ، پنیر) حداقل باید 4 ساعت از مصرف تیروکسین فاصله داشته باشد. در صورتی که او قبل از عزیمت به محل کار ، چیزی برای خوردن چیزی نداشته باشد ، می تواند در خیابان یا به محض رفتن به محل کار ، چیزی را مصرف کند.

میان وعده های سالم بخورید
ایوانا می تواند سبزیجات ، میله ها ، کراکر سبوس دار ، میله های غلات سبوس دار ، آجیل بخورد ، در حالی که بعد از ظهر می تواند لبنیات کم چربی نیز اضافه کند.

اتخاذ فعالیت بدنی
فعالیت بدنی می تواند به مدیریت وزن کمک کند. این لزوماً به معنای این نیست که باید بیش از حد ورزش کنیم یا به نقطه فرسودگی برسیم. برای افرادی که ورزش نمی کنند ، مانند ایوانا ، توصیه می شود به تدریج فعالیت بدنی را در کارهای روزمره خود قرار دهند. به عنوان مثال ، او ممکن است هنگام بازگشت از محل کار ، 5 بار در هفته ، 30 مرتبه پیاده روی آهسته (80-100 قدم در دقیقه) داشته باشد و سپس به تدریج شدت پیاده روی را افزایش دهد (120 قدم در دقیقه). مدت زمان و فراوانی. در طول راه ، و با بهبود وضعیت جسمی او ، ممکن است به دنبال انجام کاری خواستارتر باشد.









درمان کم کاری تیروئید نوزادان (و علت و علائم)

کم کاری تیروئید مادرزادی به کمبود یا کاهش هورمون تیروئید گفته می شود که از بدو تولد وجود دارد. نقص ژنتیکی یا کمبود ید مادر می تواند منجر به مشکلاتی در رشد غده تیروئید یا تولید هورمون تیروئید شود و منجر به ابتلای نوزاد به این بیماری گردد. کم کاری تیروئید مادرزادی معمولاً توسط آزمایشات غربالگری نوزادان تشخیص داده می شود. نوزادان در حالت معمول از بدو تولد، علائم و نشانه های کم کاری تیروئید را ندارند اما این بیماری نشانه هایی دارد که والدین می توانند به کمک آنها به وجود این بیماری پی ببرند.

کم کاری تیروئید مادرزادی از هر 2000 تا 4000 نوزاد تازه متولد شده، یک نوزاد را تحت تأثیر قرار می دهد و از شایع ترین عوامل تاخیر رشد در سراسر جهان محسوب می شود که به راحتی قابل درمان است. درمان صحیح و زود هنگام کم کاری تیروئید در نوزادان، امری بسیار مهم و ضروری محسوب می شود چون ممکن است به عقب ماندگی ذهنی منجر شود. اگر فرزند شما هم به این بیماری مبتلا شده است، توصیه می شود که هر چه سریعتر به پزشک مراجعه نمایید.

نوزاد

علائم و نشانه های کم کاری تیروئید در نوزادان

اکثر نوزادان تازه متولد شده مبتلا به کم کاری تیروئید مادرزادی، هیچ علائم و نشانه ای از این بیماری ندارند. این به دلیل وجود مقادیری از هورمون تیروئید مادر یا باقیمانده عملکرد تیروئید است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.