من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد

هر آنچه راجع به جراحی قلب باز (بای پس) می خواهید بدانید
مشاهده

 
پیوند بای پس عروق کرونر (بای پس) یک عمل جراحی است که با عبور از تنگی عروق کرونر ، ایجاد یک مسیر جدید به قلب برای بهبود جریان خون به عضله قلب ایجاد می کند.

در حین جراحی ، رگ خونی سالم از پا ، بازو یا قفسه سینه گرفته شده و به شریان قلب (عروق کرونر) وصل می شود تا خون بتواند شریان باریک را دور بزند. بسته به تعداد شریان های باریک ، ما در مورد دور زدن تک ، دوتایی یا سه گانه صحبت می کنیم.

بعد از عمل ، علائم به طور کلی بهبود می یابد ، مانند درد قفسه سینه و تنگی نفس. در برخی از بیماران ، بای پس ممکن است عملکرد قلب را بهبود بخشد و خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را کاهش دهد.

آیا عمل جراحی ضروری است؟
جراحی بای پس وقتی انجام می شود

درد شدید قفسه سینه (به دلیل بیماری عروق کرونر قلب) حتی در هنگام ورزش سبک یا در حالت استراحت وجود دارد. اغلب ، آنژیوپلاستی و قرارگیری استنت می تواند کمک کند ، اما برای برخی از انواع بیماری عروق کرونر قلب ، بای پس بهترین گزینه است.بیش از یک شریان کرونر باریک وجود دارد ، بنابراین بطن چپ ، مهمترین حفره در قلب ، به درستی کار نمی کند.شریان کرونر اصلی چپ ، که بیشتر خون را به بطن چپ تأمین می کند ، تنگی شدید دارد.انسداد شریانی وجود دارد که آنژیوپلاستی مناسب نیست و یا آنژیوپلاستی شکست خورده و یا قرارگیری استنت در گذشته انجام نشده است.بایپس بیماری قلبی عروق کرونر (آترواسکلروز عروق کرونر) را درمان نمی کند ، بلکه باریک شدن باریک شدن عروق را پشت سر می گذارد و بدین ترتیب پرفیوژن میوکارد را افزایش می دهد.
خطرات احتمالی
از آنجا که بای پس از عمل جراحی قلب باز است ، ممکن است در طول یا بعد از عمل عوارضی ایجاد شود. عوارض شایع عمل جراحی بای پس عروق کرونر شامل موارد زیر است:

خونریزیمشکلات ناشی از بیهوشی عمومی (از دست دادن حافظه ، اختلالات فکر) که معمولاً در 6 تا 12 ماه فروکش می کندناهنجاری های ریتم قلب (آریتمی)عفونت برش در سینهمشکلات کلیویسکته مغزیانفارکتوس میوکارد
احتمال بروز عوارض به طور کلی کم است ، اما به سلامتی بیمار قبل از عمل بستگی دارد. علاوه بر این ، در صورت فوریت عمل یا اگر سایر مشکلات پزشکی مانند آمفیزم ، بیماری کلیوی ، دیابت یا بیماری شریانی محیطی وجود داشته باشد ، خطر عوارض بیشتر است.

آماده سازی قبل از عمل
قبل از عمل ، وضعیت کلی بیمار و مناسب بودن آن برای جراحی ارزیابی می شود. دستورالعمل های خاص در مورد محدودیت فعالیت ها ، تغییر رژیم ها یا داروهایی که باید قطع شوند ارائه می شود. همچنین چندین معاینه قبل از عمل وجود دارد که اغلب شامل اشعه X قفسه سینه ، آزمایش خون ، الکتروکاردیوگرام و آنژیوگرافی عروق کرونر است. از شب قبل از عمل ، بیمار نباید مواد غذایی مصرف کرده باشد (فقط در صورت نیاز به مصرف هرگونه دارویی ، فقط آب مصرف کند).

بای پس چگونه انجام می شود؟
پیوند بای پس عروق کرونر جراحی معمولاً 3 تا 6 ساعت طول می کشد (بسته به تعداد شریان های باریک) و به بیهوشی عمومی نیاز دارد.

بیشتر جراحی های بای پس از طریق برش طولانی در قفسه سینه انجام می شود تا قلب مشخص شود. جریان خون از طریق گردش خون خارج از بدن منحرف می شود.

جراح مرکز قفسه سینه ، در امتداد ساق پا را قطع می کند. پس از باز شدن قفسه سینه و گردش خون خارج از بدن ، عملکرد قلب به طور موقت متوقف می شود. سپس بخشی از رگ خونی سالم ، غالباً از داخل دیواره قفسه سینه (داخل شریان پستانی) یا از ساق پا (پیوند وریدی) گرفته می شود و اندام های آن را در بالا و زیر تنگی شریان کرونر متصل می کند تا بتواند خون را هدایت کند. در قلب با عبور از بخش باریک.

روشهای جراحی دیگری نیز در مورد بای پس استفاده می شود:

جراحی بدون گردش خون خارج از قلب ، با ضربان قلب
این روش باعث می شود عمل جراحی بر روی ضربان قلب انجام شود ، با استفاده از تجهیزات ویژه برای تثبیت ناحیه قلب که جراح در آن کار می کند.

دور زدن کمی تهاجمی
در این روش ، جراح از طریق برش کوچکتر در سینه ، اغلب با استفاده از روباتیک و تصویربرداری ویدئویی ، بای پس عروق کرونر را انجام می دهد.

توانبخشی بعد از عمل
بعد از عمل ، بیمار به مدت یک یا دو روز در بخش مراقبت های ویژه بستری می شود ، جایی که قلب ، فشار خون ، تنفس و سایر علائم حیاتی دائماً تحت نظر قرار می گیرند. بیمار تا زمانی که قادر به تنفس خود نباشد ، در معرض تنفس قرار دارد. معمولاً ترشحات بعد از یک هفته تجویز می شود.

دوره بهبودی حدود 6 تا 12 هفته است. در بیشتر موارد ، بیمار به محل کار خود باز می گردد ، شروع به ورزش می کند و بعد از 4 تا 6 هفته فعالیت جنسی دارد.

بعد از عمل ، بیشتر افراد احساس بهتری دارند و 10 تا 15 سال بدون علامت باقی می مانند. با گذشت زمان ، ممکن است شریانهای دیگر یا حتی پیوندهای جدید مسدود شوند ، که نیاز به بای پس یا آنژیوپلاستی دیگری دارند.

اگرچه بای پس جراحی خون رسانی به قلب را بهبود می بخشد ، اما بیماری زمینه ای عروق کرونر قلب را درمان نمی کند.
رژیم بعد از بای پس
بعد از عمل معمولاً بیمار کاهش اشتها دارد. با گذشت روزها ، عوارض جانبی بیهوشی فروکش و رژیم غذایی او ، که در ابتدا فقط مایعات را شامل می شود ، با غذاهای جامد غنی می شود. بسیار محتمل است که با افزایش مصرف آب ، یبوست قابل درمان باشد ، مگر اینکه منع مصرف داشته باشد.

با توجه به شدت عمل جراحی ، رژیم غذایی بیمار در بیمارستان باید از نظر کالری زیاد ، نزدیک به 2500 کالری باشد ، پروتئین هایی با وزن 1.5 تا 2 گرم در کیلوگرم وزن بدن و چربی تا 35 درصد ، عمدتاً غیر اشباع ، از روغن زیتون گرفته می شود. . توجه ویژه ای به دریافت سدیم و پتاسیم شده است. در طی روزها و بسته به دوره بیمار ، رژیم به تدریج تکامل می یابد تا آزاد شود.

رژیم غذایی بیمار پس از عمل قلب باز بسیار مهم است و باید مطابق با استاندارد مدیترانه باشد ، از نظر چربی اشباع ، کلسترول و سدیم ضعیف باشد. بهتر است از غذاهای بسیار فرآوری شده که معمولاً حاوی مقدار زیادی چربی و مقدار زیادی سدیم هستند ، خودداری کنید.

mesogiaki diaita

 

غذاهای ایده آل ، که در وعده های غذایی متعادل ، کوچک و مکرر سازماندهی می شوند ، ماهی (غنی از چربی های امگا 3) ، میوه و سبزیجات ، حبوبات ، غلات کامل ، روغن زیتون و آجیل هستند. مصرف مقادیر کافی آنتی اکسیدان و افزایش درصد چربی های اشباع نشده (روغن زیتون) بسیار مهم است. یک لیوان شراب قرمز در روز نیز بعد از ماه اول مجاز است. خوب است که با مصرف مقدار زیادی مایعات و به خصوص آب ، از هیدراتاسیون کافی استفاده کنید.

مواردی وجود دارد که نیاز به توجه ویژه دارند:

1. چاقی
پیروی از یک رژیم متعادل و شخصی شده همراه با افزایش فعالیت منجر به کاهش وزن مطلوب خواهد شد. بهتر است از غذاهایی که پر چربی و / یا قند هستند پرهیز کنید و غذاهای پروتئین و لبنیات کم چرب ، غلات سبوس دار ، میوه و سبزیجات را ترجیح دهید.

2. دیابت
وجود دیابت نه تنها یک عنصر کلیدی است که منجر به بیماری عروق کرونر قلب می شود بلکه یک خطر بعد از عمل تهدید پیوند است. آموزش مناسب کربوهیدرات و انتخاب و توزیع مناسب در وعده های غذایی روز همراه با کنترل منظم قند خون از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

3. فشار خون بالا
با کاهش دریافت سدیم ، که نه تنها در نمک سفره بلکه در بسیاری از غذاها یافت می شود ، قابل درمان است. همچنین ، افزایش مصرف پتاسیم به از بین بردن سدیم اضافی و تنظیم فشار خون کمک می کند. رژیم غذایی DASH که مبتنی بر رژیم مدیترانه ای است و تمرکز آن بر کاهش فشار خون است ، توصیه می شود. غالباً ، درمان ادرار همزیستی وجود دارد.

همچنین بخوانید: آیا فشار خون دارید؟ چه چیزی را در رژیم خود جستجو کنید

4- کلسترول
در غذاهایی با چربی حیوانات یافت می شود و وجود آن در خون خطر تشکیل پلاک آترواسکلروتیک را افزایش می دهد. تجزیه و تحلیل مناسب از قیمت آن و تغذیه مناسب هر دو ضروری است و تصمیم گیری برای داروهای اضافی است. به طور کلی ، درصد چربی نباید از 30 درصد کل کالری دریافتی روزانه تجاوز کند.

5- انجام درمان ضد انعقادی
باید به مصرف مقدار ثابت ویتامین K توجه داشت که بیشتر در سبزیجات سبز یافت می شود. همچنین خوب است که مصرف الکل را کاهش داده و مصرف نوشیدنی های کافئین دار را نیز کاهش دهیم.

همچنین بخوانید: آیا ضد انعقاد خون دریافت می کنید ، چه رژیم غذایی را باید دنبال کنید؟

در نتیجه
نتایج و نتیجه بلند مدت عمدتاً به مصرف دارو برای جلوگیری از لخته شدن خون (ضد پلاکت) ، کاهش فشار خون و کلسترول ، کنترل دیابت و اتخاذ یک شیوه زندگی سالم بستگی دارد که شامل موارد زیر است:

ترک سیگاروزن طبیعی بدن را حفظ کنیدرژیم مدیترانه ای یا رژیم DASHورزش پویا متوسط ​​سیستماتیک (به عنوان مثال پیاده روی با سرعت / مسافت تدریجی در حال افزایش با هدف 3-5 کیلومتر در روز به مدت یک ساعت)مدیریت استرس
همچنین در صورت امکان بیمار می تواند وارد برنامه توان بخشی قلب شود. این یک برنامه ورزشی و تمرینی است که برای کمک به بهبودی بعد از عمل طراحی شده است.

برای کسب اطلاعات در مورد تغذیه مناسب به یک متخصص تغذیه - متخصص تغذیه مراجعه کنید و برای هر گونه مشکلی که در این زمینه دارید با قلب یا جراح قلب خود دریغ نکنید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.